Gut Health
CAROLINE REES
6 MIN LESEN

Here Are 6 Things You Can Do To Improve Your Gut Bacteria

Here Are 6 Things You Can Do To Improve Your Gut Bacteria

Our gut microbes are established in our early years and appear to be remarkably resilient. However, the balance of bacteria can change – for good or ill. If your gut bugs are not benefiting your health, how can you change them for the better?

1. Feed them right

Eat whole, unprocessed, unrefined foods: cut out the sugar and refined carbs, reduce alcohol consumption, and increase the high-fibre vegetables. You’ll increase your bacterial diversity through ensuring a good variety in foods you eat. Our gut bacteria need the right foods to live on. They have adapted to use our cast-off foods, those that we cannot digest and absorb ourselves, which mainly means fibre! But not just any fibre, in particular our gut bacteria thrive on so-called soluble fibre which can be fermented.1,2 These kinds of fibres are found in particularly high amounts in leeks, onions, garlic, asparagus, chicory root, Jerusalem artichoke, legumes, radish, carrots, cucumber, peppers, beetroot, cabbage, sweet potato. Some fruits are also rich in prebiotic fibres, such as tomatoes, apples, berries, bananas. Finally, many seeds also contain fibres to feed the gut bacteria, such as chia seed, hemp seed, flax seed, pumpkin seeds, wild rice, quinoa and even cocoa beans.

Eating a wide range of these foods will be most beneficial as they each have slightly different types of fibre so to encourage the growth of a great diversity of gut bacteria, it’s important to eat a good variety of foods to support them. The greater the diversity in types of gut bacteria, the greater benefit to our health.1,2 You don’t have to eat 30 or more different kinds of plant foods every day, however! The variety in your food may be obtained by following seasonal variations in available foods. There is even some evidence that eating seasonally provides extra benefits because these foods will have been picked in the best possible condition.

On the other hand, if you feed them the wrong foods, you’ll encourage growth of the more unfriendly kinds of micro-organisms.3,4 Sugary foods and drinks, refined carbohydrates, alcohol, even artificial sweeteners can tip the balance towards the unwanted bugs.

Changes to what you eat and drink can have rapid effects: even within 24 hours. Drinking alcohol can encourage growth of the Candida fungus within 2 hours. However, in most cases these changes will be fairly transient. To create a long-lasting change could take 6 months.

Caution: if you suffer from IBS type symptoms and experience bloating, and pain on eating high-fibre foods, you’ll need to work on other aspects of gut health before increasing these fermentable foods.5

2. Probiotics

Add fermented foods to your diet. You don’t need to take probiotic supplements if you are eating a healthy diet (as in Step 1). Again, variety is a good idea so choosing, for example, sauerkraut one day, yogurt another.

What about probiotics – foods or supplements containing live bacteria? Can they change the population of your gut bugs? Yes, there is plenty of scientific research to show that probiotics can alter the microbiome.6-15 However, the way in which probiotics work may not be what you might think. When you take a probiotic food or food supplement, the bacteria it contains may not necessarily take up residence in your gut. While some will form a growing population, others they may live only temporarily, others may not survive to form a colony at all. Nonetheless, whether they survive in your gut or not, they can still have an impact on the balance of your gut microflora.You may have read articles claiming that probiotic foods and supplements are not useful because the micro-organisms do not survive in the gut, but studies have found that the presence of even dead bacteria can influence the microbiome by affecting how our body’s immune system responds. It is clear that consuming probiotics does affect the balance of the gut microflora regardless of whether or not the probiotic organisms survive long-term.The most widely studied probiotic bacteria are the lactobacilli (e.g., Lactobacillus acidophilus)16,20 and the bifidobacteria (e.g., Bifidobacterium brevis),18,21-24 and there is one probiotic yeast, Saccharomyces boulardii,16,31-35 which has also been very well researched.

You don’t need to take a probiotic supplement to gain advantage of probiotic bacteria: these organisms are commonly found in fermented foods.32 For example, fermented dairy contains lactobacilli and bifidobacteria; sauerkraut and kimich contain lactobacilli; kefir contains probiotic yeast species.

Caution: If you choose to take a probiotic supplement, change products regularly (e.g., from Lactobacillus to Bifidobacterium), and stop taking the probiotics once your symptoms have improved.

3. Exercise

Include daily exercise in your lifestyle but don’t overdo it! If you enjoy endurance exercise, be sure to take especial care of your gut health.You may be surprised to know that exercise can also influence the balance of your gut microbes.33,36 However, extreme endurance exercise can adversely affect gut health.37

4. Don't kill the good guys!

Antibiotics can have a positive and negative effect on your gut bacteria. Be mindful of this, and only take antibiotics under the direction of your doctor. Antibiotics can have a dramatic impact on your gut microbes.38-42 Whether you are taking antibiotics with the intention of altering your gut bugs or to clear a different infection, when you take these medicines, you will undoubtedly be making changes. How big a change and whether the end result is what you wanted will depend on a lot of factors, including the type, dose and duration of the antibiotics used, the balance of your microbiome before starting the course of antibiotics and the state of your immune system. A course of antibiotics will not kill all of your gut bacteria, but they may have a long-term effect on the balance – studies have found in some cases, the effects can be seen for 2 years or more after finishing the course.43,44 On the other hand, if you are taking antibiotics with the aim of killing unwanted gut bacteria, the treatment is likely not to kill all the target organisms, but simply reduce the load sufficiently that your immune system can (hopefully) deal with the remainder. The treatment may be more effective at killing some bacteria than others. Thus, a course of antibiotics may have unpredictable effects on your gut bugs.45,46

5. Other Medicines

Be cautious about taking medications unnecessarily. Make sure your doctor reviews your medications regularly and do not buy over-the-counter medicines without medical advice. A wide range of medicines apart from antibiotics can adversely affect the gut microbiome.47 In particular, types of antidepressants, diabetes medications, antacids, nonsteroidal anti-inflammatory drugs and antipsychotic medicines have been found to affect our gut microbes.

6. Oral Hygiene

Look after your oral microbiome. Avoid using toothpastes and mouthwashes that may kill off the helpful bacteria. Instead, prevent growth of unwanted bacteria by starving them of sugary foods and drinks which they thrive on. Remember that the gut starts in the mouth! The oral microbiome is equally as important as the microbes living further down.48,50 What you put in your mouth can affect the oral microbiome and beyond. Consider whether antibacterial mouthwash or toothpaste might upset the balance of your microbiome: there may be unexpected consequences to your health.51,52

A great alternative to mouthwash is “oil pulling”. Swoosh about a tablespoon of coconut or sesame oil around your mouth, ideally first thing in the morning for about 5 minutes if you can manage it. The oil penetrates into crevices that flossing doesn’t reach. Don’t swallow the oil! Spit it out into a tissue then flush down the toilet. You can brush your teeth afterwards with non-antibacterial toothpaste if you want.

If you're looking to optimise your gut health, digestive enzymes can be a great way to improve digestion. Here's 10% off our Digest Complex & Digest Bitters to help you on your way. Use code BLOG at checkout. 

    Take the gut health quiz!

    Get articles, product recommendations & information based on your symptoms.

    Start now

    Verweise

    1. Holscher HD. Ballaststoffe und Präbiotika und die gastrointestinale Mikrobiota. Darmmikroben. 2017;8(2):172. doi:10.1080/19490976.2017.1290756
    2. Conlon MA, Bird AR. Der Einfluss von Ernährung und Lebensstil auf die Darmflora und die menschliche Gesundheit. Nährstoffe. 2014;7(1):17-44. doi:10.3390/nu7010017
    3. David LA, Maurice CF, Carmody RN, et al. Ernährung verändert schnell und reproduzierbar das menschliche Darmmikrobiom. Nature. 2014;505(7484):559-563. doi:10.1038/nature12820
    4. Koropatkin NM, Cameron EA, Martens EC. Wie der Glykanstoffwechsel die menschliche Darmflora prägt. Nat Rev Microbiol. 2012;10(5):323-335. doi:10.1038/nrmicro2746
    5. El-Salhy M, Ostgaard H, Gundersen D, Hatlebakk JG, Hausken T. Die Rolle der Ernährung bei der Pathogenese und Behandlung des Reizdarmsyndroms (Übersicht). Int J Mol Med. 2012;29(5):723-731. doi:10.3892/ijmm.2012.926
    6. Bienenstock J, Gibson G, Klaenhammer TR, Walker WA, Neish AS. Neue Erkenntnisse zu probiotischen Mechanismen: eine Ernte aus funktionellen und metagenomischen Studien. Darmmikroben. 2013;4(2):94-100. doi:10.4161/gmic.23283
    7. Gossard CM, Pizano JM, Burns CM, et al. Probiotika und Krankheiten: Eine umfassende Zusammenfassung – Teil 9, Krebs. Integr Med (Encinitas). 2018;17(2):34-46.
    8. Finley HJ, Gasta MG, Dolan KE, et al. Probiotika und Krankheiten: Eine umfassende Zusammenfassung – Teil 8, Magen-Darm- und Urogenitalerkrankungen. Integr Med (Encinitas). 2018;17(1):38-48.
    9. Pizano JM, Williamson CB, Dolan KE, et al. Probiotika und Krankheiten: Eine umfassende Zusammenfassung – Teil 7, Immunstörungen. Integr Med (Encinitas). 2017;16(5):46-57.
    10. Gasta MG, Gossard CM, Williamson CB, et al. Probiotika und Krankheiten: Eine umfassende Zusammenfassung – Teil 5, Atemwegserkrankungen der Ohren, Nase und des Rachens. Integr Med (Encinitas). 2017;16(3):28-40.
    11. Dolan KE, Pizano JM, Gossard CM, et al. Probiotika und Krankheiten: Eine umfassende Zusammenfassung – Teil 6, Hautgesundheit. Integr Med A Clin J. 2017.
    12. Parker EC, Gossard CM, Dolan KE, et al. Probiotika und Krankheiten: Eine umfassende Zusammenfassung – Teil 2, Kommerziell hergestellte kultivierte und fermentierte Lebensmittel, die in den Vereinigten Staaten allgemein erhältlich sind. Integr Med. 2016.
    13. Williamson CB, Burns CM, Gossard CM, et al. Probiotika und Krankheiten: Eine umfassende Zusammenfassung – Teil 3, Kardiometabolische Erkrankungen und Erschöpfungssyndrome. Integr Med. 2017.
    14. Gasta MG, Williamson CB, Gossard CM, et al. Probiotika und Krankheiten: Eine umfassende Zusammenfassung – Teil 4, Infektionskrankheiten. Integr Med (Encinitas). 2017.
    15. Dolan KE, Finley HJ, Burns CM, et al. Probiotika und Krankheiten: Eine umfassende Zusammenfassung – Teil 1, Psychische und neurologische Gesundheit. Integr Med (Encinitas). 2016;15(5):46-58.
    16. de Vrese M, Schrezenmeir J. Probiotika, Präbiotika und Synbiotika. Adv Biochem Eng Biotechnol. 2008;111:1-66. doi:10.1007/10_2008_097
    17. Toribio-Mateas M. Nutzung der Leistungsfähigkeit von Mikrobiom-Bewertungstools als Teil neuroprotektiver Ernährungs- und Lifestyle-Medizininterventionen. Mikroorganismen. 2018;6(2). doi:10.3390/microorganisms6020035
    18. Bischoff SC. „Darmgesundheit“: ein neues Ziel in der Medizin? BMC Med. 2011;9(1):24. doi:10.1186/1741-7015-9-24
    19. Salem I, Ramser A, Isham N, Ghannoum MA. Das Darmmikrobiom als wichtiger Regulator der Darm-Haut-Achse. Front Microbiol. 2018;9:1459. doi:10.3389/fmicb.2018.01459
    20. Nettis E, Di Leo E, Pastore A, et al. Probiotika und refraktäre chronische spontane Urtikaria. Eur Ann Allergy Clin Immunol. 2016;48(5):182-187.
    21. Desbonnet L, Garrett L, Clarke G, Bienenstock J, Dinan TG. Das Probiotikum Bifidobacteria infantis: Eine Bewertung potenzieller antidepressiver Eigenschaften bei Ratten. J Psychiatr Res. 2008;43(2):164-174. doi:10.1016/j.jpsychires.2008.03.009
    22. Krumbeck JA, Rasmussen HE, Hutkins RW, et al. Probiotische Bifidobacterium-Stämme und Galactooligosaccharide verbessern die Darmbarrierefunktion bei übergewichtigen Erwachsenen, zeigen aber keine Synergie, wenn sie zusammen als Synbiotika verwendet werden. Mikrobiom. 2018;6(1):121. doi:10.1186/s40168-018-0494-4
    23. Hsieh CY, Osaka T, Moriyama E, Date Y, Kikuchi J, Tsuneda S. Stärkung der intestinalen Epithel-Tight-Junction durch Bifidobacterium bifidum. Physiol Rep. 2015;3(3). doi:10.14814/PHY2.12327
    24. Sarkar A, Mandal S. Bifidobakterien – Einblicke in klinische Ergebnisse und Mechanismen ihrer probiotischen Wirkung. Microbiol Res. 2016;192:159-171. doi:10.1016/j.micres.2016.07.001
    25. Ribeiro MRS, Oliveira DR, Oliveira FMS, et al. Wirkung des Probiotikums Saccharomyces boulardii bei experimenteller Giardiasis. Benef Microbes. 2018;9(5):789-797. doi:10.3920/BM2017.0155
    26. Moré MI, Swidsinski A. Saccharomyces boulardii CNCM I-745 unterstützt die Regeneration der Darmmikrobiota nach Durchfalldysbiose – eine Übersicht. Clin Exp Gastroenterol. 2015;8:237. doi:10.2147/CEG.S85574
    27. Szajewska H, ​​Kołodziej M. Systematische Übersicht mit Metaanalyse: Saccharomyces boulardii bei der Prävention von Antibiotika-assoziiertem Durchfall. Aliment Pharmacol Ther. 2015;42(7):793-801. doi:10.1111/apt.13344
    28. Stier H, Bischoff S. Einfluss von Saccharomyces boulardii CNCM I-745 auf das darmassoziierte Immunsystem. Clin Exp Gastroenterol. 2016;Band 9:269-279. doi:10.2147/CEG.S111003
    29. Kelly CP, Chong Nguyen C, Palmieri LJ, et al. Saccharomyces boulardii CM I-745 moduliert den fäkalen Gallensäurestoffwechsel während der antimikrobiellen Therapie bei gesunden Freiwilligen. Front Microbiol. 2019;10:336. doi:10.3389/fmicb.2019.00336
    30. Terciolo C, Dapoigny M, Andre F. Positive Auswirkungen von Saccharomyces boulardii CNCM I-745 auf klinische Störungen im Zusammenhang mit Störungen der Darmbarriere. Clin Exp Gastroenterol. 2019; Band 12: 67–82. doi:10.2147/CEG.S181590
    31. Mehr MI. Saccharomyces boulardii CNCM I-745 – die medizinische Hefe verbessert die Funktion intestinaler Enzyme. MMW – Fortschritte der Medizin. 2019;161(S4):20-24. doi:10.1007/s15006-019-0290-5
    32. Marco ML, Heeney D, Binda S, et al. Gesundheitsvorteile fermentierter Lebensmittel: Mikrobiota und mehr. Curr Opin Biotechnol. 2017;44:94-102. doi:10.1016/j.copbio.2016.11.010
    33. ALLEN JM, MAILING LJ, NIEMIRO GM, et al. Sport verändert die Zusammensetzung und Funktion der Darmmikrobiota bei schlanken und fettleibigen Menschen. Med Sci Sport Exerc. 2018;50(4):747-757. doi:10.1249/MSS.0000000000001495
    34. Codella R, Luzi L, Terruzzi I. Bewegung hat den Mut: Wie körperliche Aktivität die Darmmikrobiota bei chronischen und immunbasierten Erkrankungen positiv modulieren kann. Dig Liver Dis. 2018;50(4):331-341. doi:10.1016/j.dld.2017.11.016
    35. O'Sullivan O, Cronin O, Clarke SF, et al. Bewegung und die Mikrobiota. Darmmikroben. 2015;6(2):131-136. doi:10.1080/19490976.2015.1011875
    36. Cook MD, Allen JM, Pence BD, et al. Bewegung und die Immunfunktion des Darms: Hinweise auf Veränderungen der Homöostase der Immunzellen im Dickdarm und der Eigenschaften des Mikrobioms durch körperliches Training. Immunol Cell Biol. 2016;94(2):158-163. doi:10.1038/icb.2015.108
    37. Mach N, Fuster-Botella D. Ausdauertraining und Darmmikrobiota: Eine Übersicht. J Sport Heal Sci. 2017;6(2):179-197. doi:10.1016/J.JSHS.2016.05.001
    38. Langdon A, Crook N, Dantas G. Die Auswirkungen von Antibiotika auf das Mikrobiom während der Entwicklung und alternative Ansätze zur therapeutischen Modulation. Genome Med. 2016;8(1):39. doi:10.1186/s13073-016-0294-z
    39. Raymond F, Ouameur AA, Déraspe M, et al. Der Ausgangszustand des menschlichen Darmmikrobioms bestimmt seine Umgestaltung durch Antibiotika. ISME J. 2016;10(3):707-720. doi:10.1038/ismej.2015.148
    40. Zaura E, Brandt BW, Teixeira de Mattos MJ, et al. Gleiche Exposition, aber zwei radikal unterschiedliche Reaktionen auf Antibiotika: Widerstandsfähigkeit des Speichelmikrobioms gegenüber langfristigen mikrobiellen Veränderungen im Stuhl. van Belkum A, Hrsg. MBio. 2015;6(6):e01693-15. doi:10.1128/mBio.01693-15
    41. Thiemann S, Smit N, Strowig T. Antibiotika und das intestinale MikrobiomIntestinales Mikrobiom: Individuelle Reaktionen, Widerstandsfähigkeit des Ökosystems und Anfälligkeit für Infektionen. In: Aktuelle Themen in Mikrobiologie und Immunologie. Vol 398. ; 2016:123-146. doi:10.1007/82_2016_504
    42. Ferrer M, Méndez-García C, Rojo D, Barbas C, Moya A. Antibiotikaeinsatz und Mikrobiomfunktion. Biochem Pharmacol. 2017;134:114-126. doi:10.1016/j.bcp.2016.09.007
    43. Shaw LP, Bassam H, Barnes CP, Walker AS, Klein N, Balloux F. Modellierung der Erholung des Mikrobioms nach Antibiotikabehandlung unter Verwendung eines Stabilitätslandschaftsrahmens. ISME J. März 2019. doi:10.1038/s41396-019-0392-1
    44. McDonald LC. Auswirkungen von Kurz- und Langzeitantibiotika auf das Mikrobiom des unteren Darms im Zusammenhang mit Reisedurchfall. J Travel Med. 2017;24(suppl_1):S35-S38. doi:10.1093/jtm/taw084
    45. Kim S, Covington A, Pamer EG. Die Darmmikrobiota: Antibiotika, Kolonisationsresistenz und Darmpathogene. Immunol Rev. 2017;279(1):90-105. doi:10.1111/imr.12563
    46. Hildebrand F., Moitinho-Silva L., Blasche S. et al. Durch Antibiotika induzierte Monodominanz einer neuartigen Darmbakterienordnung. Darm. Januar 2019:gutjnl-2018-317715. doi:10.1136/gutjnl-2018-317715
    47. Maier L, Pruteanu M, Kuhn M, et al. Umfangreiche Auswirkungen nicht-antibiotischer Medikamente auf menschliche Darmbakterien. Nature. 2018;555(7698):623-628. doi:10.1038/nature25979
    48. Takahashi N. Oraler Mikrobiom-Stoffwechsel. J Dent Res. 2015;94(12):1628-1637. doi:10.1177/0022034515606045
    49. Nikitakis N, Papaioannou W, Sakkas L, Kousvelari E. Die Verbindung zwischen Autoimmunität und oralem Mikrobiom. Mündliche Dis. 2017;23(7):828-839. doi:10.1111/odi.12589
    50. Krishnan K, Chen T, Paster B. Ein praktischer Leitfaden zum oralen Mikrobiom und seiner Beziehung zu Gesundheit und Krankheit. Oral Dis. 2017;23(3):276-286. doi:10.1111/odi.12509
    51. Joshipura KJ, Muñoz-Torres FJ, Morou-Bermudez E, Patel RP. Verwendung von rezeptfreiem Mundwasser und Risiko von Prädiabetes/Diabetes. Stickstoffmonoxid. 2017;71:14-20. doi:10.1016/j.niox.2017.09.004
    52. Bondonno CP, Liu AH, Croft KD, et al. Antibakterielles Mundwasser schwächt orale Nitratreduzierung ab und erhöht den Blutdruck bei behandelten hypertensiven Männern und Frauen. Am J Hypertens. 2015;28(5):572-575. doi:10.1093/ajh/hpu192